رازگشایی از الگوریتم رتبهبندی محتوای گوگل (helpful Content)
در دنیای پویای محتوای آنلاین، پیشتازی در این عرصه امری ضروری است. «سیستم محتوای مفید» یا هلپ فول کانتنت گوگل نقش محوری در تعیین عملکرد وبسایت شما در نتایج جستجو ایفا میکند. بیایید با ظرافتهای این سیستم آشنا شویم و دریابیم چگونه میتوانیم از آن به نفع خود بهرهبرداری کنیم.
سیستم محتوای مفید(helpful Content) چگونه کار میکند؟
جستجو برای رضایت کاربر: این سیستم محتوایی را پاداش میدهد که تجربهای دلنشین برای بازدیدکنندگان به ارمغان آورد. محتوایی که از این هدف قصور کند، ممکن است عملکرد خوبی نداشته باشد. مطالب غیر مرتبط، به طور کلی یک نمره منفی درنظر گرفته خواهند شد. اگر مطالب غیر مرتبط دارید، باید یک برنامه و پلن برای آنها داشته باشید تا ضربهای به سئو سایت شما وارد نشود.
سیگنالهای کل سایت: این سیستم، در کنار سایر معیارها، سیگنالی در سطح کل سایت ایجاد میکند تا محتوای موجود در سراسر جستجوی گوگل، از جمله بخش (Discover)، را ارزیابی کند. بدین ترتیب، محتوایی را که فاقد ارزش یا مفید نیست شناسایی میکند.
رویکردی جامع: فرآیند کلاسترینگ محتوا کاملاً خودکار است و با یادگیری ماشینی در تمامی زبانها عمل میکند. این عامل مهم، هرچند خودکار، در رتبهبندی محتوا تأثیرگذار است.
تاثیر وزنی: وبسایتهایی که انباشته از محتوای غیرمفید هستند، به احتمال زیاد تأثیر قابل توجهی بر رتبهبندی خود تجربه خواهند کرد.اگر وبسایتی هستید که سفارش رپورتاژ دریافت میکنید، بهتر است در استراتژی خود بازنگری کنید.
ملاحظات محتوای شخص ثالث(Third-party Content): چنانچه وبسایت شما میزبان محتوای شخص ثالث است، آگاه باشید که این محتوا میتواند بر سیگنالهای کل سایت اثر بگذارد. محتوای نامرتبط با هدف اصلی وبسایت شما باید از فهرستبندی گوگل مسدود شود.
این برای وبسایت شما چه معنایی دارد؟
پاداش برای محتوای مفید: اگر وبسایت شما بهطور مداوم محتوای مفید ارائه میدهد، در مسیر درستی قرار دارید. این سیستم برای ارتقای چنین محتوایی طراحی شده است.
ارزیابی خود کلید است: اگر به تأثیر این سیستم بر ترافیک وبسایت خود مشکوک هستید، زمان ارزیابی فرا رسیده است. با استفاده از دستورالعملهای گوگل، محتوای غیرمفید را شناسایی و بهبود بخشید یا حذف کنید.
زمان اهمیت دارد: وبسایتهایی که توسط این سیستم شناسایی میشوند، ممکن است طی چند ماه شاهد تغییراتی باشند. طبقهبند گوگل بهطور مداوم محتوا را پایش و بر اساس بهبودهای صورتگرفته، سازگار میشود.
کلاسترینگ: گوگل بهصورت دورهای نحوهی شناسایی محتوای غیرمفید توسط کلاسترینگ را اصلاح میکند. پس همیشه کلاه سفید باشید و به تولیدمحتوای ارزشمند ادامه دهید.
نتیجهگیری: تسلط بر سیستم محتوای مفید گوگل
در دنیای دیجیتال، درک سیستم محتوای مفید گوگل از اهمیت ویژهای برخوردار است. با همسو کردن محتوای خود با انتظارات کاربر و حفظ هوشیاری نسبت به بهروزرسانیها، میتوانید موفقیت وبسایت خود را در رتبهبندی جستجوی گوگل تضمین کنید.