دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی، سال‌هاست که نقش خود را در رونق کسب‌وکارها ثابت کرده است. هسته اصلی این علم، بیان‌کننده این مطلب است که کسب‌وکارها باید در محلی که مشتریان بالقوه‌شان حضور دارند، حاضرشده و خدمات و محصولات خود را به آن‌ها توضیح دهند. دیجیتال مارکتینگ که با نام‌های دیگر مانند بازاریابی اینترنتی، بازاریابی آنلاین و آنلاین مارکتینگ نیز شناخته می‌شود، به دنبال مشتریان بالقوه در فضای دیجیتال، بالأخص اینترنت است.

کسب‌وکارها از طریق موتورهای جستجو، وب‌سایت‌های تجاری، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و طرق دیگر به جذب و تعامل با بازار هدف خود می‌پردازند. فرم یا قالب تعامل آن‌ها می‌تواند متنی، ویدئویی، صوتی و غیره باشد. در این زمینه، هر برند یا کسب‌وکاری که صاحب وب‌سایت مخصوص به خودش نباشد، یک قدم اساسی از دیگران عقب است. حضور در حداقل یک رسانه اجتماعی نیز ضروری است و تولید محتوای باکیفیت و جذاب از اقدامات اساسی، محسوب می‌شود.

در سال‌های اخیر با رشد و گسترش شبکه‌های اجتماعی، سؤال اساسی دیجیتال مارکترها این بوده است که مشتری بالقوه هر کسب‌وکار بیشتر در کدام پلتفرم‌های اینترنتی حضور دارد. یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای، تصور دقیق، شفاف واقع‌بینانه‌ای از استراتژی‌های بازاریابی خودش دارد.

اجرای سیاست‌های انواع دیجیتال مارکتینگ ، نیازمند برنامه‌ریزی، تعیین کانال‌ها، تعیین بودجه، نظارت و تجزیه‌وتحلیل است که هرکدام ابزارها و مراحل خاص خود را دارند و در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم. در اینجا، چند تعریف و نظر شاخص درباره بازاریابی دیجیتال از افراد مشهور و صاحب‌نام در کسب‌وکار و کارآفرینی را مرور می‌کنیم.

دیجیتال مارکتینگ از زبان افراد تأثیرگذار

اما به نظر صاحبان کسب‌وکار، بازاریابی دیجیتال چیست؟ جیمی ترنر (Jamie Turner) بنیان‌گذار و مدیر Digital Marketing شرکت 60 Seconds marketer که تکنیک‌های مارکتینگ او به کمپانی‌های مختلفی مانند کوکاکولا، موترولا و CNN کمک‌های فراوانی است. درباره بازاریابی اینترنتی می‌گوید: «تنها راه موفقیت در دیجیتال مارکتینگ ، تولید محتوا به شکلی است که خواننده پس از خواندن آن تصور کند که دقیقا برای او نوشته شده است».

جف بزوز (Jeff Bezos) مدیر وب‌سایت آمازون دراین‌باره می‌گوید: «برند شما آن چیزی است که مردم در غیابتان با آن شما را توصیف می‌کنند».

جف بزوس

ایبن پیجن (Eben Pagan) کارآفرین مشهور، نویسنده و سرمایه‌گذار تکنولوژی در این زمینه می‌گوید: «شما نمی‌توانید مشتری را مجبور به خرید یا احساس خوب راجع به برند خود کنید. شما با دیجیتال مارکتینگ تنها می‌توانید اطلاعات درستی درباره خودتان به او بدهید که او خود، خودش را دراین‌باره قانع کند».

دیوید اوگیلوی (David Ogilvi) مشهور به پدر تبلیغات نیز اضافه می‌کند: «مخاطبین دیجیتال مارکتینگ خود را مانند افرادی که در یک استادیوم جمع شده‌اند، خطاب قرار ندهید. به یاد داشته باشید که مخاطبین شما در این روش بازاریابی به‌صورت فردی با شما مواجه شده‌اند. بنابراین، محتواهایتان را به شیوه‌ای تولید کنید که گویی هر کس را شخصا خطاب قرار داده‌اید».

علی حامدی مقدم

سلام من علی حامدی مقدم هستم؛ به واسطه علاقه زیادی که در زمینه سئو دارم این مطالب رو می‌نویسم. خوشحال می‌شم به دیگر مطالب من هم سر بزنید :)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *