ابزارهای مربوط به سئو
شاید بتوان گفت که متنوعترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ، مربوط به ابزارهای سئو در انواع مختلف آن از سئوی آن پیچ تا تکنیکال باشند. بیشتر این ابزارها البته به یافتن و مقایسه کلمات کلیدی کمک میکنند و برخیشان، تحلیلهای بیشتری ارائه میدهند. در این میان، اهمیت ابزارهای گوگل از بقیه بیشتر است.
گوگل آنالیتیکس
اگر سؤالتان این است که مهمترین ابزار برای سئو در بازاریابی دیجیتال چیست باید بگوییم که Google Analytics قویترین ابزار دیجیتال مارکتینگ با رویکرد سئو است که دادهها و تجزیهوتحلیلهای خود را از جستجوهای انجامشده در گوگل به دست میآورد. از مهمترین امکانات آن، ارائه گزارش از صفحات مختلف سایت بر اساس ترافیک، دستگاههای بازدیدکننده و غیره است.
اصلیترین کارکرد گوگل آنالیتیکس، ارائه گزارش از عملکرد در لحظه و دورهای سایت با استفاده از ابزارهای گزارشدهی متعدد است. این پلتفرم، همچنین اجازه میدهد که کسبوکارها متریکها یا شاخصهای سئوی خودشان را نیز بسازند. متریکهای این ابزار به شناخت بیشتر مخاطبان با استفاده از اطلاعات بهروز و در لحظه مانند صفحات پربازدید کمک کرده و سبب میشود که کسبوکارها تجربه کاربری بهتری برای کاربران خود بیافرینند.
اما به طور کلی گوگل آنالیتیکس مختص کارشناسان سئو نیست و تمامی افراد فعال در حوزه دیجیتال میتوانند از آن استفاده کنند و اهداف خود را پیش ببرند.
Moz
ماز نیز یکی از ابزارهای محبوب در سئوی آنپیچ و آفپیج است که بیشتر ابزارها ازجمله موارد زیر را ارائه میدهد:
- کیفیت لینکها و اعتبار دامنهها
- ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی
- شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکرد رقبا
- ابزارهای ردیابی کلمات کلیدی با بیشترین ترافیک برای سایت
- شناسایی مشکلات فنی سئو
ماز دارای دو طرح Local و Moz Pro است که در نسخه پرو، گزینههای پیشرفتهتری در اختیار خواهید داشت.
Google Keyword Planner
یکی دیگر از ابزارهای قوی دیجیتال مارکتینگ بهمنظور تحقیق کلمات کلیدی، Google Keyword Planner است. این ابزار به دیجیتال مارکترها کمک میکند که کمپینهای خود را برای کلمات کلیدی بهدرستی طرحریزی کنند. امکان تخمین میزان جستجویی که هر کلمه کلیدی دریافت میکند و هزینه هدفگذاری آن کلمات از ویژگیهای این ابزار هستند.
Keyword tools
این ابزار، یکی از محبوبترین ابزارهای متخصصین سئوی ایرانی است؛ چراکه استفاده از آن رایگان است. همانطور که از نام آن پیداست بهمنظور تحقیق کلمات کلیدی استفاده میشود. یافتن کلمات کلیدی بلند (Long Tail) و نیز کلمات فرعی با استفاده از این ابزار بهسرعت انجام میشود.
Kwfinder
این ابزار، توسط پلتفرم بزرگتر Mangools ارائهشده که تمام موارد مربوط به تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی را در یک پکیج به کاربر خود ارائه میدهد. این ابزار نیز در یافتن کلمات کلیدی بلند به دستاندرکاران دیجیتال مارکتینگ کمک میکند. نصب افزونه این ابزار رایگان است. بااینحال از معایب یا محدودیتهای آن میتوان با موارد زیر اشاره کرد:
- عدم ارائه گزارش از استراتژیهای کلمات کلیدی رقبا
- محدودیت جستجو نتایج ارائهشده
- عدم ارائه ابزارهای تجزیهوتحلیل گپهای کلمات کلیدی
Google Search Console
گوگل سرچ کنسول که سابقا گوگل وب مستر نام داشت، یک پلتفرم رایگان برای بررسی عملکرد وبسایت در فضای وب است. این ابزار نیز جزء ابزارهای سئوی خارجی و تکنیکال در دیجیتال مارکتینگ طبقهبندی میشود. ارائه گزارش از ترافیک ارگانیک سایت، مشاهده بکلینکها، عملکرد سایت بر روی تلفنهای هوشمند و ارائه گزارش از کلمات کلیدی پربازده برای سایت از مهمترین امکانات Google Search Console هستند.
Ahrefs
کارکرد اصلی این ابزار، بررسی بکلینکها و نیز تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی است. امکانات تجزیهوتحلیل رقبا، امکان پیگیری پیشرفت وبسایت ازنظر ترافیک دریافتی و ابزارهای مدیریت پروژه، ازجمله ویژگیهای این پلتفرم هستند.
SEMRUSH
یکی از معروفترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در بخش سئو است که اجازه مدیریت محتوا، تجزیهوتحلیل و تحقیق در مورد کلمات کلیدی را میدهد. از دیگر امکانات این ابزار، امکان مدیریت شبکههای اجتماعی و آشکارسازی استراتژیهای رقبا است. استفاده از این نرمافزار تا هفت روز رایگان و پس از آن نیازمند پرداخت است.
Yoast
سؤال بسیاری از افرادی که از وبسایتهای وردپرس استفاده میکنند این است که بهترین ابزار برای سئوی محتوایی در این قالب برای بازاریابی دیجیتال چیست؟ در حال حاضر بهترین پاسخ ابزار Yoast یکی از افزونههای بسیار معروف و پرکاربرد وردپرس در دیجیتال مارکتینگ، بهمنظور بهبود عملکرد سایت در سئو است. وردپرس بهتنهایی در انجام وظایفی که یوست بر عهده دارد، ناتوان است. ازجمله امکانات و قابلیتهای این افزونه، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کنترل استانداردهای سئوی محتوایی در محتواهای متنی
- ارائه نسخه XML نقشه سایت یا Site Map و تولید و سابمیت کردن آن بدون نیاز به نصب پلاگین شخص ثالث در موتورهای جستجو
- ابزارهای وب مستر
- مدیریت محتواهای تکراری (Duplicate)
- امکان استفاده از فید RSS برای حفاظت از سرقت محتوایی