اهمیت و تفاوت دیجیتال مارکنیگ با بازاریابی سنتی

اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ

انواع دیجیتال مارکتینگ به دلایل فراوانی برای کسب‌وکارها و شرکت‌های امروزی بسیار مهم هستند. بسیاری از دلایل جزئی‌تر این واقعیت را در بخش مزایای این روش مارکتینگ بیان کردیم. در اینجا دلایل کلی و استراتژیک‌تر اهمیت این روش بازاریابی را بررسی می‌کنیم.

دسترسی گسترده به مخاطبان

اولین و مهم‌ترین دلیل اهمیت دیجیتال مارکتینگ ، حضور گسترده اکثریت جمعیت جهان در اینترنت است. امروزه، بیش از هر جای دیگری می‌توان مخاطب کسب‌وکار خود را در اینترنت یافت. کافی است که با کمی تحقیقات آنالیزی، شبکه اجتماعی و کلمات کلیدی موردعلاقه بازار هدف خود را به‌دست‌آورده و پیش چشم مشتریان احتمالی‌مان ظاهر شویم.

استفاده رقبا از این روش

در درجه بعدی، به‌طور ساده، این واقعیت بیان می‌شود که رقبای کسب‌وکار ما قطعا در حال حاضر از این روش استفاده می‌کنند. بنابراین، بسیار مهم است که در هیچ روشی از روش‌های بازاریابی از رقبایمان عقب نمانیم. در غیر این صورت در زمینه‌های متعددی مانند برندآگاهی، ارتباط با مشتریان، به دست آوردن اطلاعات در خصوص بازار هدف و نیز تغییر و تحولات بازار از آن‌ها عقب خواهیم بود.

مقرون به ‌صرفگی

دیگر مزیت مهم دیجیتال مارکتینگ ، مقرون‌به‌صرفه بودن آن است. انرژی موردنیاز برای اجرای این روش از همه نظر کمتر از روش‌های سنتی است. این هزینه‌ها شامل نیروی انسانی، ابزارها و روش‌های ارتباط با مخاطبان، روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و غیره هستند. علاوه بر این، دسترسی به این میزان از مخاطب و دریافت بازده مشابه از روش‌های دیگر، وقت و انرژی بسیاری می‌طلبد.

افزایش اعتبار برند

در آخر، حضور در فضای آنلاین و اجرای سیاست‌های بازاریابی در این فضا از سوی کاربران به‌مثابه اعتبار و قدرت برند و نیز کیفیت خدمات و محصولاتش محسوب می‌شود. ارائه محتوای برتر در این فضا به‌طور ضمنی این پیام را منتقل می‌کند که محصولات و خدمات آن کسب‌و‌کار نیز نسبت به رقبا برتر هستند.

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی

با توجه به توضیحات داده‌شده مشخص است که اصلی‌ترین تفاوت Digital Marketing به‌ویژه از نوع آنلاین آن در ابزارهای آن‌هاست. بازاریابی سنتی از شیوه‌های غیر دیجیتال یا آفلاین استفاده می‌کند این در حالی است که انواع دیجیتال مارکتینگ آنلاین، بیش از هر چیز مبتنی بر اینترنت هستند.

به‌عنوان‌مثال، یک کمپین بازاریابی سنتی ممکن است که از بیلبوردها، تبلیغات چاپی مانند تراکت استفاده کند؛ درحالی‌که یک کمپین بازاریابی اینترنتی از پست‌های وبلاگی و بنرهای اینترنتی برای رسیدن به اهداف خود بهره می‌برد. البته در سال‌های اخیر، مرز بین بازاریابی سنتی و دیجیتال با پیشرفته شدن روش‌های بازاریابی آفلاین به‌ویژه در بخش بازاریابی دیجیتال آفلاین ارتقاءیافته، کمرنگ‌تر شده است.

نحوه ارتباط و اهداف در بازاریابی سنتی و دیجیتال

روش‌های بازاریابی سنتی که شامل دیجیتال مارکتینگ آفلاین و بازاریابی در رسانه‌های جمعی، شهری و یا چاپی هستند، اساس خود را بر یک رابطه یک‌طرفه قرار می‌دهند. در این روش‌ها این تنها کسب‌وکار است که سخن می‌گوید و خود را در هر جا و هر زمان به مخاطب نشان می‌دهد. این در حالی است که در دیجیتال مارکتینگ آنلاین یا بازاریابی اینترنتی ، اساس بر یک رابطه دوطرفه بین کسب‌وکار و مخاطب است. در این روش، کسب‌وکاری موفق است که بازخوردهای بیشتری از مخاطبان خود می‌گیرد.

همچنین، روش‌های بازاریابی سنتی، افراد را به‌طورکلی مخاطب قرار می‌دهند و توانایی شخصی‌سازی ندارند. برای مارکتر این روش‌ها، تنها رساندن پیام کسب‌وکار به گوش و چشم مخاطبان اهمیت دارد. دقیقا به همین دلیل است که هزینه تبلیغات تلویزیونی نسبت به دیگر روش‌های مارکتینگ سنتی، بیشتر است. این در حالی است که در دیجیتال مارکتینگ ، قابلیت شخصی‌سازی پیام کسب‌وکار برای دسته‌های مختلفی از مخاطبان وجود دارد. در این روش، علاوه بر کمیت دریافت‌کنندگان پیام، کیفیت اثرگذاری و هدف‌گذاری درست نیز اهمیت پیداکرده و قابل‌دسترس‌تر است.

علی حامدی مقدم

سلام من علی حامدی مقدم هستم؛ به واسطه علاقه زیادی که در زمینه سئو دارم این مطالب رو می‌نویسم. خوشحال می‌شم به دیگر مطالب من هم سر بزنید :)

ارسال پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *