انواع دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی اینترنتی خود شامل انواع مختلفی است که هر کسبوکار باید با توجه به صنعت فعالیت خود، مخاطبان، منطقه جغرافیایی و دیگر فاکتورها بر یک یا چند مورد از آنها تمرکز بیشتری داشته باشد. آنچه مسلم است، اجرای همه انواع دیجیتال مارکتینگ برای همه کسبوکارهای امروزی ضروری است.
سئو
SEO مخفف Search engine optimization فرایندی است که در آن وبسایتتان را به شکلی بهینهسازی میکنید که در صفحه نتایج موتورهای جستجو، رتبه بالاتری داشته باشد. نتیجه این کار، افزایش میزان ترافیک ارگانیک یا رایگان وبسایت شماست. عملیات سئو، بر روی وبسایتها، وبلاگها و اینفوگرافیکهای هر کسبوکار اجرا میشوند. سئو شامل سه مرحله اصلی است که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
سئوی آن پیج (On page Seo)
این نوع سئو که به آن سئوی داخلی نیز گفته میشود بر روی تمام محتواهایی که در درون وبسایت وجود دارند، متمرکز است. با تحقیق کلمات کلیدی مورد جستجوی خوانندگان و پاسخگویی به سؤالاتی که آنها در موتورهای جستجو میپرسند، میتوان رتبه بالاتری در موتورهای جستجو به دست آورد.
سئوی آف پیج (Off page Seo)
این مرحله از سئو که سئوی خارجی نیز نامیده میشود بر همه فعالیتهای خارج از وبسایت تمرکز دارد. منظور از خارج وبسایت، لینکهایی است که بهعنوان بکلینک (Back Link) شناخته میشوند و از صفحات دیگر برای وبسایت موردنظر، ترافیک میآورند. هرچه اعتبار صفحه خارجی یا Page Authority آن بیشتر باشد، تأثیر بهتری بر رتبه وبسایت مقصد در موتورهای جستجو خواهد داشت.
اما بهترین روش بهبود سئوی خارجی در بازاریابی دیجیتال چیست؟ برقراری ارتباط با سایتها، نویسندههای دیگر، نوشتن پستهای مهمان یا رپورتاژ در این وبسایتها و پیوند دادن آنها به وبسایت مقصد، بهترین راه ساختن بکلینکهای مناسب برای ارتقاء وبسایت یک کسبوکار است.
سئوی تکنیکال
این نوع سئو بر روی قسمتهای فنی، بکاند (Back End) و نحوه کدنویسی وبسایت تمرکز دارد. فشردهسازی تصاویر، ارائه دادههای سازمانیافته و بهینهسازی فایلهای CSS، همگی اشکالی از سئوی فنی هستند که میتوانند سرعت بارگذاری وبسایت را که یک عامل مهم در رتبهبندی موتورهای جستجو است، بهبود ببخشند.
بازاریابی محتوایی
Content Marketing یا بازاریابی محتوایی به تولید محتواهای متنی، ویدئویی، صوتی و غیره با هدف ایجاد برندآگاهی، رشد تعداد سرنخها، رشد ترافیک و درنهایت رشد تعداد مشتریان است. انواع بازاریابی محتوایی، شامل موارد زیر است:
- پستهای وبلاگی. نوشتن و انتشار مقاله در وبلاگ کسبوکارتان به شما کمک میکند که تخصص خود را در صنعت کاریتان نشان داده و برای وبسایت خود ترافیک ارگانیک ایجاد کنید. این پستها درنهایت، فرصت تبدیل بازدیدکننده به مشتری را ایجاد میکنند.
- معرفینامه کسبوکار (White Papers). این نوع محتوا، شامل مقالات بلند میشوند که با هدف آموزشهای مفصلتر به بازدیدکنندگان نوشته میشوند. این روش، درصد بالایی لید با دریافت اطلاعات تماس از خواننده ایجاد میکند.
- اینفوگرافیکها. این نوع بازاریابی محتوا نیز بر تولید محتوای بصری تمرکز کرده و به بازدیدکنندگان کمک میکند که مفهوم موردنظر شما را تصور کنند. درک این نوع محتوا در بسیاری از مواقع، میتواند سادهتر و سریعتر باشد.
- صوتی و تصویری. محتواهای صوتی و تصویری آنلاین یکی از قویترین روشهای دیجیتال مارکتینگ هستند که بهویژه در شبکههای اجتماعی با کمک ابزارهای جذاب سازی محتوا، بازدهی بالاتری نسبت به دیگر انواع محتوا دارند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
از این شیوه دیجیتال مارکتینگ برای به اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی و به دست آوردن ترافیک، برندآگاهی و لیدهای باکیفیت استفاده میشود. بسیاری از کسبوکارها از شبکههای اجتماعی بهمنظور ایجاد کمپینهای همهگیر یا وایرال (Viral) استفاده میکنند. به این طریق که در مارکتینگ خود با چهرهها و حسابهای معروف این شبکهها (اینفلوئنسرها)، وارد همکاری میشوند. دیجیتال مارکتینگ در شبکههای اجتماعی باید حاوی اطلاعات بسیار مفید در مدتزمان کوتاه و با ارزش به اشتراکگذاری بالا باشد.
بازاریابی PPC
PPC، مخفف عبارت Pay Per Click بوده و به معنی پرداخت هزینه به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغ است. یکی از رایجترین انواع PPC، تبلیغات گوگل است که به کسبوکارها این امکان را میدهد که بهعنوان نتایج اول در صفحات اول این موتور جستجو نشان داده شوند.
تحقیقات نشان میدهند که تنها ۲۵ درصد افراد به صفحه دوم گوگل برای یافتن پاسخ عبارت مورد جستجوی خود مراجعه میکنند. همچنین از ۷۵ درصد باقیمانده نیز ۷۵ درصد بر روی اولین لینک گوگل کلیک میکنند. علاوه بر گوگل، این شکل از بازاریابی دیجیتال را در موتورهای جستجوی و شبکههای اجتماعی دیگر ازجمله فیسبوک، توییتر و لینکدین نیز میتوان انجام داد.
بازاریابی معرف یا آشناسازی
بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ است که طی آن کسبوکارها در ازای پرداخت مبلغی مشخص، محصول یا خدمات خود را در صفحه شبکه اجتماعی یا وبسایت دیگران تبلیغ میکند. بهعنوانمثال از طریق Youtube Partner Program تبلیغات شما در خلال ویدئوهای یک نفر دیگر نمایش داده میشود. همچنین، اگر شخصی، لینک فروش محصول یا خدمات شما را در حساب شبکه اجتماعیاش قرار دهد، درواقع بازاریابی معرف رخ داده است.
روش افیلیت مارکتینگ خود شامل روشی دیگر از دیجیتال مارکتینگ به نام اینفلوئنسر مارکتینگ است. ایجاد یک کمپین با استفاده از تبلیغات اینفلوئنسرها، شکل بسیاری مؤثری از بازاریابی معرف قلمداد است.
تبلیغات بومی یا Native Advertising
تبلیغات بومی به مجموعهای از سیاستهای بازاریابی پولی گفته میشود که کسبوکارها در وبسایتهای مرتبط با خودشان به کار میبرند. بااینحال، این تبلیغات، نسبت به تبلیغات بنری به شکلی غیرمداخلهگر ظاهرشده و کاربر آن را در متن محتوای موردعلاقه خود مییابد. نمونهای از این تبلیغات، ویدئوهایی است که یوتوب در صفحه اول فید هر کاربر بهعنوان تبلیغ قرار میدهد. این ویدئوها با توجه به علاقهمندیها، موقعیت مکانی، سن و جنسیت مخاطب به او نمایش داده میشوند. تبلیغات بومی معمولا نرخ CTR بالایی دارند.
بازاریابی اتوماتیک
بازاریابی اتوماتیک یا اتوماسیون، یک از انواع دیجیتال مارکتینگ است که طی آن از یک نرمافزار کمک گرفته میشود. در این روش، نرمافزار موردنظر، بخشی از فرآیند بازاریابی را که شامل اقدامات تکراری است، بهصورت اتوماتیک انجام میدهد.
ایمیل مارکتینگ
شرکتها از بازاریابی ایمیلی بهعنوان راهی برای برقراری ارتباط با کاربران قبلی خود استفاده میکنند. ازجمله محتواهایی که در این روش برای کاربران ارسال میشوند، تبلیغ محتوا، اطلاعرسانی در خصوص برنامههای فروش یا محصولات جدید و بهطورکلی، هدایت افراد به سمت وبسایت کسبوکار است. این محتواها در قالبهای مختلفی ازجمله موارد زیر طراحی و ارسال میشوند:
- انواع خبرنامه وبلاگ
- ایمیلهای تشکر، تائید دانلود و خرید و غیره
- ایمیل خوشآمدگویی
- تبلیغات تخفیفهای اعمالشده
- ایمیلهای آموزشی با توجه به خدمات یا محصولات خریداریشده
بازاریابی روابط عمومی آنلاین
روابط عمومی آنلاین در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ این استراتژي به مجموعه اقدامات لازم برای حفاظت از تلاشهای بازاریابی آنلاین انجامشده با استفاده از نشریات دیجیتال، وبلاگها یا سایر وبسایتهای مبتنی بر محتوا گفته میشود. این روش، درواقع، همان روابط عمومی سنتی است که در فضای آنلاین انجام میشود. ازجمله اقداماتی که در این روش بازاریابی اینترنتی انجام میشوند، عبارتاند از:
- ارتباط با خبرنگاران از طریق رسانههای شبکه اجتماعی. بهعنوانمثال، گفتگو با خبرنگاران در توییتر یک فرصت رسانهای مناسب برای بازاریابی کسبوکار از طریق تقویت رابطه با مطبوعات است.
- پاسخگویی به نظرات و رویوهای کاربران. تعامل بیشتر از طریق پاسخگویی به نظرات کاربران در پلتفرمهای آنلاین مختلف، سبب تقویت وجهه انسانی کسبوکار و افزایش اعتبار برند خواهد شد. این عمل، سبب ایجاد گفتگوهای مؤثر و نشانه احترام کسبوکار به مشتریانش نیز قلمداد میشود.
بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی، یکی از روشهای سریع بازاریابی دیجیتال است که به کسبوکارها اجازه میدهد به کاربرانی که بهنوعی راههای ارتباطی با آنها را در اختیار دارند، پیامهای متنی حاوی لینکهای تولید سرنخ ارسال کنند. این روش بازاریابی بهویژه برای کاربرانی که قبلا با کسبوکار سروکار داشتهاند، سبب افزایش وفاداری مشتری میشود. بازاریابی پیامکی نهفقط از طریق ارسال اساماس؛ بلکه از طریق ارسال پیامهای انبوه در شبکههای اجتماعی نیز میتواند مؤثر واقع شود. این روش بازاریابی بهعنوان یک روش مکمل در کنار دیگر روشها مطرح میشود.